W grudniu i styczniu samorząd województwa mazowieckiego uruchomił dziesięć autobusowych linii dowozowych. Połączenia obsługuje prywatna spółka PKS Bodzentyn. Urząd marszałkowski jest zadowolony ze współpracy z operatorem oraz z notowanej w jego pojazdach frekwencji, nie podjął jednak decyzji co do realizacji przewozów w przyszłym roku.
Na przełomie 2024 i 2025 r. Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego uruchomił dziesięć linii autobusowych, których zadaniem ma być dowożenie pasażerów do węzłów kolejowych. Samorząd chce w ten sposób walczyć z wykluczeniem transportowym, które według jego analiz najsilniej dotknęło subregiony radomski, siedlecki i ciechanowski. Rozkład jazdy przewiduje od czterech do ośmiu par kursów dziennie, w większości przypadków są one jednak realizowane tylko od poniedziałku do piątku.
Dobra oferta to większe zainteresowanie
Jak pisaliśmy już na naszych łamach, na tym tle wyróżnia się oferta w północno-zachodniej części województwa. Do Żuromina docierają trzy linie: dwie z Sierpca i jedna z Mławy. Dwie z nich są obsługiwane przez cały tydzień. W efekcie miasto uzyskało osiem par codziennych kursów do stacji kolejowych oraz cztery dodatkowe realizowane w dni robocze. Stosunkowo dobra jakość znalazła swoje potwierdzenie w statystykach przewozowych. – Pierwsze dane pokazują, że linie obsługujące region północno-zachodni cieszą się największym zainteresowaniem, co stanowi pozytywny sygnał i potwierdza zasadność ich uruchomienia – poinformowało nas Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego.
Samorząd nie podaje przy tym konkretnej liczby podróżnych korzystających z poszczególnych tras. Stwierdza jedynie, że dotychczas notowana frekwencja jest zgodna z oczekiwaniami UMWM. Podkreśla, że otwarcie połączeń miało charakter pilotażowy, a jednyn z celów jest zebranie informacji o realnych potrzebach mieszkańców. – Na obecnym etapie nie są przewidziane zmiany w ofercie takie jak likwidacja linii, ograniczenie liczby kursów czy modyfikacja przebiegu tras – informuje urząd.
Czy będzie przetarg na następcę PKS Bodzentyn?
Przewozy zlecone przez UMWM prowadzi prywatna spółka PKS Bodzentyn. – Realizacja kontraktu przebiega bezproblemowo. Operator rzetelnie wywiązuje się z warunków umowy, kursy są realizowane terminowo, a jakość świadczonych usług pozostaje na zadowalającym poziomie – oceniają służby prasowe marszałka. Spółka podpisała z samorządem umowę roczną. Nie wiadomo na razie, czy i w jakim kształcie linie będą funkcjonować po jej wygaśnięciu.
– Mamy świadomość konieczności odpowiednio wczesnego ogłoszenia ewentualnego postępowania przetargowego – usłyszeliśmy w Biurze Prasowym UMWM. Decyzja co do przyszłości połączeń i zamówienia obsługi w kolejnych latach ma być traktowana priorytetowo. Mają na nią wpłynąć wyniki frekwencji, opinie mieszkańców czy stanowiska lokalnych samorządów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.